A better slice for everyone

De rol van inkoop vandaag de dag

De afdeling Inkoop en Kwaliteit van Domino's heeft haar naam onlangs veranderd in team Partnerships. Waarom beschrijft 'partnerships' beter wat het internationale team van Domino's doet? Group Chief Procurement Officer, of zoals hij zichzelf liever noemt: Group Chief Partnerships Officer, John Harney vertelt over de verschuiving die zijn team heeft gemaakt van het focussen op 'de laagste eenheidsprijs' naar het opbouwen van lange termijn relaties met partners. Hierbij zijn innovatie en nieuwe ideeën de essentie van het werk van zijn team. Het bedrijf kan zo verder groeien en een belangrijke rol spelen bij het realiseren van haar duurzaamheidsambities.

john harney 2.0.PNG
  • PNG
john harney 2.0.PNG

Positief verrast

John Harney- Group Chief Partnership Officer vertelt: "Zodra mensen ons kantoor binnenlopen, zijn ze verrast door de innovatieve uitstraling van ons kantoor. We hebben alles onder één dak in Nieuwegein: het kantoor, de productie van ons verse deeg en het magazijn. Het is een voorrecht om te werken voor een van de toonaangevende bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie. Ja we zijn een datagedreven bedrijf, gericht op groei. Een scherpe inkoopprijs is daarbij al heel lang belangrijk. Maar we gaan als bedrijf ook met onze tijd mee. Wij geloven dat groei hand in hand kan gaan met het juiste doen. We willen 'a better slice for everyone'."

Binnen de afdeling partnerships draait het allemaal om de juiste balans tussen totale kosten, innovatie en relaties met partners. John vervolgt: "Onlangs heb ik daarom de naam van ons team veranderd in Partnerships. Om succesvol te zijn in inkoop, moet je verder kunnen kijken dan de prijs. Dat is niet alleen beter voor iedereen, maar een bredere kijk op de rol als inkoper maakt het ook uitdagender en leuker. Aandacht voor nieuwe innovaties en het opbouwen van lange termijn relaties met leveranciers is net zo belangrijk als het prijsaspect."

398127-dominos23062020_GROOT-12-85e86e-original-1627894718 (1).jpg
  • jpg

Three leg stool model

Het partnershipteam werkt daarom volgens een doordacht, maar eenvoudig model; 'Three leg stool strategy'. Alle drie de 'poten' zijn even belangrijk:

1: Eerlijke prijs

Een traditionele inkoopgedachte is dat het er bij inkoop puur en alleen om gaat om koste wat kost de laagste prijs bij leveranciers te krijgen. John: "Mensen vergeten vaak dat lage eenheidsprijzen juist hoge totale kosten kunnen betekenen. Denk dan bijvoorbeeld aan productuitval en leveringsfouten. Ze zetten niet alleen de relatie onder druk, maar nemen ook de kans weg om met nieuwe ideeën en innovaties te komen. Juist in deze tijd is ruimte voor innovatie en investeringen in productontwikkeling enorm belangrijk."

2: Innovatie

De tweede 'poot' gaat over innovatie. Innovatie en ontwikkeling van nieuwe producten, processen en ideeën is de sleutel tot effectief inkopen en belangrijker dan ooit. "Neem bijvoorbeeld de inkoop van vlees. Inkopen tegen de laagste prijs betekent ook dat dierenwelzijnsnormen misschien geen hoge prioriteit hebben. Vanuit onze duurzaamheidsambitie hebben we ons onder meer gecommitteerd aan het Better Chicken Commitment. Voor onze afdeling betekent dit dat we samen met onze leveranciers kijken naar het aanbod van langzamer groeiende kippenrassen en, vanuit de hele keten, naar hoe we samen met onze leveranciers deze doelen kunnen bereiken.'',aldus John.

3: Langetermijn relaties

Om samen doelen te bereiken, moet je elkaars ideeën, wensen en uitdagingen begrijpen. "Om bij het voorbeeld van duurzame kip te blijven; een leverancier is bereid om mee te doen, maar loopt aan tegen de beschikbaarheid van het product. Ons team zoekt samen met de leverancier naar oplossingen hoe het wel kan. Het opbouwen van een duurzame relatie wordt in 'ons wereldje' vaak onderschat. Maar juist door de langdurige relaties die we met leveranciers hebben, hebben we onze winkels altijd kunnen bevoorraden. Dit ondanks de schaarste van bepaalde producten, iets dat je vooral zag tijdens de pandemie. Daar ben ik zo trots op."

John sluit zijn verhaal af met misschien wel de belangrijkste boodschap:

"Om alle drie de poten van de stoel bij elkaar te houden, heb je een goed fundament nodig: passie. Als mensen hun passie weten te combineren met de toepassing van dit model, maken ze het verschil in hun werk en binnen het vak".

Over Domino's Belgium

Domino’s heeft wereldwijd ruim 20.000 vestigingen in meer dan 89 landen. Als marktleider heeft Domino’s het grootste en meest geavanceerde delivery systeem, waardoor de koeriers jaarlijks zo’n 24 miljoen absoluut verse, warme en kwalitatief hoogstaande pizza’s bezorgen. Domino’s Pizza België maakt sinds april 2006 deel uit van Domino’s Pizza Enterprises Ltd (DPE). DPE is in Australië beursgenoteerd en is de master franchisenemer voor het merk Domino’s Pizza in Australië, Nieuw-Zeeland, Taiwan, Singapore, Cambodja, Maleisie, Frankrijk, Japan, Duitsland, België, Luxemburg en Nederland. Voor meer informatie, ga naar www.dominos.nl.

Contactgegevens

Gerelateerde thema's

Ontvang exclusief nieuws

Ben je een journalist? Of werk je voor een dagblad, tijdschrift of blog?
Meld je aan en krijg als eerste toegang tot ons nieuws.

Aanmelden

Ontvang het laatste Domino's Belgium nieuws via RSS.

Of abonneer handmatig met de Atom URL